Μπορεί να περάσαμε ένα διάστημα στο οποίο να γίνονταν ελάχιστες παραγωγές στη μυθοπλασία και να λέγαμε πως η τηλεόραση πρέπει να ανεβάσει τον αριθμό, αλλά κι αυτό που έγινε τα τελευταία 3 χρόνια, ήταν μια υπερβολή. Έτσι συμβαίνει πάντα σε όλα τα πράγματα που πάνε από το ένα άκρο στο άλλο. Γίνονται αστοχίες, ανοίγματα, υπερβολές, αλλά κάποια στιγμή βρίσκεται η ισορροπία και αρχίζει να επικρατεί. Κι αυτό θα συμβεί στη μυθοπλασία.
Έτσι, τη νέα χρονιά στην μυθοπλασία δε θα έχουμε 30 και βάλε σειρές με την ίδια ακριβώς θεματολογία. Ήδη, έχει γίνει γνωστό πως λόγω του ότι το ΕΚΟΜΕ κόβει ένα μεγάλο ποσό από τις επιχορηγήσεις, 11 σειρές που βρίσκονται φέτος στους δέκτες μας, δεν θα υπάρχουν του χρόνου.
Κι αν για τον Σασμό ή τον Παράδεισο των Κυριών που βρίσκονται στην 3η και 2η σεζόν, αυτό ήταν αναμενόμενο να συμβεί και χωρίς τις κομμένες επιχορηγήσεις, δεν ήταν αναμενόμενο για όλες τις υπόλοιπες.
Ο κατά βάση ζημιωμένος είναι ο ALPHA, ένα κανάλι κυρίαρχο τα τελευταία χρόνια στην μυθοπλασία και στην prime time, που θα πρέπει να αφήσει τα περισσότερα χαρτιά του από τη μυθοπλασία και να κάνει ένα restart.
Εκτός από τον Σασμό και τον Παράδεισο των Κυριών, εύλογα θα τελειώσει και το Προξενιό της Ιουλίας που ελάχιστα απασχόλησε το κοινό, ενώ θα ολοκληρωθεί μετά από 11 σεζόν η Μουρμούρα, καθότι το καστ δε συμφώνησε στην περικοπη των μισθών που του προτάθηκε. Από τις σειρές που έχει ο ALPHA, μόνο Ο Γιατρός με τον Μαρκουλάκη θα βρίσκεται στο πρόγραμμα και του χρόνου, ενώ ο Σκαραβαίος θα είναι απίθανο να συζητηθεί καν αν θα έχει και 2η σεζόν.
Στον ΑΝΤ1, Η Μάγισσα είναι η μόνη μυθοπλασία που έχει σίγουρη θέση στο πρόγραμμα για την επόμενη σεζόν, ενώ στο κανάλι περιμένουν να δουν πώς θα πάνε οι Ψυχοκόρες, στοχεύοντας στο να εντάξουν κι άλλες σειρές του ΑΝΤ1+ στο πρόγραμμά τους από την επόμενη χρονιά. Μεγάλη βάση θα δοθεί την επόμενη σεζόν στα ριάλιτι και στα σόου στο κανάλι, χωρίς όμως να θέλουν να προβούν σε επιλογές τύπου Love Island. Ο προσανατολισμός είναι σαφώς προς τα talent shows.
Στην ΕΡΤ, που έκανε το μεγαλύτερο άνοιγμα απ’ όλα τα κανάλια στην μυθοπλασία, στον αέρα βρίσκεται η συνέχεια των σειρών Παραλία και Ηλέκτρα, με την τελική απόφαση για το αν θα συνεχίσουν για 2η σεζόν να πρόκειται να παρθεί τις επόμενες εβδομάδες. Υπήρξε μάλιστα και φημολογία πως η Ηλέκτρα προτάθηκε στον ΑΝΤ1 για να την αγοράσει, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Η Έρημη Χώρα φαίνεται πως θα έχει και 2η σεζόν, αλλά είναι Ertflix Exclusive, ενώ δεν θα συνεχιστούν τα Σύρματα.
Η μυθοπλασία απέτυχε με αυτή τη μορφή και τώρα θα πρέπει να αναζητηθεί το επόμενο σχήμα
Από το πρόγραμμα του MEGA, το Ναυάγιο δεν δικαίωσε τις προσδοκίες και δεν θα έχει συνέχεια στην τηλεόραση, με το κανάλι να θέλει να επενδύσει περισσότερο στον Ανδρέα Γεωργίου και να εξετάζει σειρές δικής του παραγωγής στην Κύπρο. Θα είναι το μόνο κανάλι που δεν σκοπεύει να αγοράσει πρότζεκτ για ριάλιτι, ενώ τα talent shows είναι κάτι που βρίσκεται στο 50-50 των ανθρώπων του καναλιού.
Ο ΣΚΑΪ είναι σίγουρα αυτός που θα δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στα ριάλιτι, αφού έχει χάσει παταγωδώς το παιχνίδι στη μυθοπλασία και με τον Γλυκάνισο πέρσι και με τους Πανθέους φέτος. Λέγεται πως εξετάζει την επιστροφή του The Voice με ανανεωτικές πινελιές σε πρόσωπα και συνθήκες.
Συνολικά, θα υπάρξει μια μετατόπιση προς αύξηση των ριάλιτι και των talent shows, αλλά και των παραγωγών από Κύπρο μεριά που κοστίζουν πολύ λιγότερο.
Το ερώτημα είναι τι είδους ριάλιτι θα δούμε, γιατί δεν είναι πως κι αυτά έχουν πάει ιδιαίτερα καλά πέρσι και φέτος. Το MasterChef ανέβηκε ξανά, το Survivor έχει μεγάλη πτώση στην τηλεθέαση, Φάρμα, Love Island «κάηκαν», άρα είναι ένα ζήτημα κι αυτό γιατί το κοινό δεν δείχνει ιδιαίτερα ψημένο να το γυρίσει σε ριάλιτι.
Αντιθέτως, τα τηλεπαιχνίδια δείχνουν να βρίσκονται στην ανοδική τους πορεία, κάνουν όλα πολύ καλά νούμερα, είτε μιλάμε για prime time είτε για απογευματινή ζώνη, και στα κανάλια εξετάζεται το ενδεχόμενο να μεταφέρουν κάποια τηλεπαιχνίδια από τη ζώνη 18:00-19:00 στην prime time.
Σε κάθε περίπτωση, το τηλεοπτικό τοπίο θα είναι ραγδαία διαφορετικό την επόμενη χρονιά. Κι αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τις εταιρείες παραγωγής στη μυθοπλασία που προσέφεραν στο κοινό ένα μάτσο από μετριότητες και κόπιες. Κι αυτό δε συνέβη γιατί οι σεναριογράφοι είναι κακοί. Συνέβη γιατί οι παραγωγοί και τα κανάλια είναι παρεμβατικοί και δεν έχουν καλλιτεχνικό όραμα. Ακολουθούν απλά το ρεύμα της εποχής, άκριτα, με το βλέμμα μόνο στο κέρδος. Ευτυχώς για εμάς ως κοινό, απέτυχαν, έκαναν λάθος και ευχόμαστε να πάρουν το μάθημα για να κάνουν καλύτερα πράγματα, πιο καλλιτεχνικά.
* Εικονογράφηση: Πέγκυ Δαδάκη