Αν υπήρξε ποτέ μια μικρή αμφιβολία για το πόσο κυρίαρχη είναι η μυθοπλασία στην τηλεόραση έναντι των ριάλιτι, φέτος έχουμε την υπογραφή αυτής της κυριαρχίας. Η τηλεθέαση, είτε την θεωρούμε αξιόπιστη είτε όχι (αν πάντως είναι μη αξιόπιστη για ένα πρόγραμμα, θα είναι για όλα), έχει δώσει ήδη το μήνυμά της στα κανάλια που πόνταραν στα ριάλιτι και, θεωρητικά, θα πρέπει να τους έχει δώσει και μια κατεύθυνση για το 2ο μισό της σεζόν, μα και για την επόμενη.

Ούτως ή άλλως, η τηλεθέαση που έκαναν τα ριάλιτι όταν ήταν μόνα τους στην prime time, δεν ήταν τέτοια ώστε να δίνει θάρρος στα κανάλια και τις παραγωγές να πιστέψουν ότι θα αντέξουν στην επέλαση της μυθοπλασίας. Αλλά και τέτοιο πατατράκ ούτε ο πιο μεγάλος πολέμιος των ριάλιτι δε θα μπορούσε να το φανταστεί.

Από την ημέρα που μπήκε στην αρένα η μυθοπλασία, ο Τιμωρός, το Grand Hotel, η Τζέλα Δελαφράγκα και όλες οι άλλες σειρές, τα 15-16% που έκαναν τα ριάλιτι, έπεσαν απότομα, με αποτέλεσμα εδώ και περίπου 10 μέρες η τηλεθέαση να βρίσκεται μόνιμα κάτω από το 10%, με εξαίρεση το Survivor που καταφέρνει να κάνει στο γενικό σύνολο 11-12%. Στο δυναμικό όμως, δεν υπερβαίνει το 9%, ενώ ακόμα πιο κάτω είναι το Tempting Fortune, το My Style Rocks και η Φάρμα, έχοντας αρκετές μέρες ακόμα και 4%, όπως για παράδειγμα το απόγευμα της Τρίτης το My Style Rocks στο δυναμικό (4,2% για την ακρίβεια).

Αυτό που λέει πάντως τη μεγαλύτερη αλήθεια για τα ριάλιτι, είναι οι ψυχαγωγικές εκπομπές. Ακόμα και για το περσινό Survivor, αυτό που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο, υπήρχε ενίοτε μια μικρή αναφορά. Στα περασμένα δε, αφιέρωναν οι εκπομπές κοντά ένα 15λεπτο μίνιμουμ για τις εξελίξεις. Τώρα, ούτε μισό λεπτό δε βρίσκει το Survivor ως αναφορά σε άλλες εκπομπές. Δεν γνωρίζω κιόλας αν γίνεται η παραμικρή νύξη, ίσως με κάποιο trailer, στις πρωινές ενημερωτικές του ΣΚΑΪ για τα δύο δικά του, μιας και έχουν πολύ καλή τηλεθέαση στο γενικό σύνολο. Στο Breakfast@Star σίγουρα έχουν ένα μικρό βίντεο κάθε μέρα για τη Φάρμα.

Αλλά, πια, έχουν χάσει το έρεισμά τους, ακόμα και για τους συμμετέχοντες. Ποιος θα θυμάται τους παίκτες στο φετινό Survivor; Τι άνοδο στους ακόλουθους θα τους φέρει και θα μπορέσουν να γίνουν σωστοί «μαϊντανοί», όπως οι παίκτες των περασμένων σεζόν;

Η τηλεθέαση είναι αμείλικτη και λέει όλη την αλήθεια

Εστιάζουμε τόσο πολύ στο Survivor διότι αυτό σηματοδότησε την αναγέννηση των ριάλιτι στην τηλεόραση, αυτό φρόντιζε με την υψηλή τηλεθέαση να χτίζει καριέρες στους συμμετέχοντες, διάσημους και άσημους, αυτό είχε τη φήμη. Η Φάρμα, είτε μιλάμε για τις 2 σεζόν στον ΑΝΤ1 είτε για την περσινή στο STAR, δεν δημιούργησε μια υπεραξία στους άγνωστους συμμετέχοντες. Ενδεχομένως να τους εξασφάλισε κάποιο χαρτζιλίκι μετά το τέλος, με το να τους στέλνει η παραγωγή σε events να κάνουν τις γλάστρες. Ακόμα κι αυτό, δεν βλέπω πώς θα συμβεί φέτος, τι είδους πόλος έλξης μπορεί να είναι ο πάσα εις που πήγε στο Survivor.

Ακόμα και σε μια σεζόν στην οποία η μυθοπλασία δεν φαίνεται να έχει κατενθουσιάσει το κοινό, ίσως γιατί έχει υπάρξει ένας κορεσμός, η τηλεθέαση βρίσκεται στη δική της μεριά με συντριπτική πλειοψηφία και περισσεύουν ψίχουλα για τα 4 ριάλιτι. Είναι δε χαρακτηριστικό πως δεν τίθεται ζήτημα ώρας προβολής, αφού το My Style Rocks αποτυχάνει στην απογευματινή ζώνη.

Το μόνο ριάλιτι που έκανε αξιοπρεπή τηλεθέαση, πάντα σε συνάρτηση με το επίπεδό του, ήταν το Power of Love, προς έκπληξή μας, που μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου έξυνε τον πάτο της τηλεθέασης, αλλά έκανε καλό τελευταίο μήνα με 12άρια. Σε μια ζώνη όμως, τη late night, όπου μέχρι πριν 2 βδομάδες δεν υπήρχε τίποτα στα άλλα κανάλια. Κι ας μη μιλήσουμε καλύτερα για το πόσο τρας είναι το Power of Love ως ριάλιτι, ειδικά στη φετινή εκδοχή του.

Η τηλεόραση χρειάζεται τα πάντα σε σωστό μέτρο. Δεν είμαστε από αυτούς που θα πουν «ντροπή να βλέπουμε ριάλιτι και να γινόμαστε πρόβατα» και αυτά τα σχετικά. Δημιουργήθηκαν για κάποιον λόγο, εξυπηρετούν μια ανάγκη, δεν θα κάνουμε τους ηθικολόγους εδώ. Σχολιάζουμε πάντοτε με βάση την τηλεθέαση και το περιεχόμενό τους. Και, εννοείται, τραβάμε γραμμή σε ριάλιτι τύπου Power of Love. Τα άλλα, δεν είναι τρας. Απλά σε αυτή την περίοδο το κοινό δεν δείχνει να ψήνεται πλέον από το κόνσεπτ τους.

Και, καθώς διαβάζουμε ότι στο STAR σκέφτονται να επαναφέρουν το GNTM, έχουμε μεγάλη περιέργεια να δούμε πώς θα βρουν τρόπο να πλασάρουν από δω και πέρα τα ριάλιτι τα κανάλια, αν υπάρχει κάποια συνταγή για να τα τονώσουν και να μην έχουν τηλεθέαση αντιστρόφως ανάλογη του κόστους παραγωγής.