Ήταν 7 χρόνια που τα είχαν όλα. Κάποια στιγμή όμως, έρχεται για όλα ο μαρασμός και το τέλος. Για το Survivor ως τηλεοπτικό πρότζεκτ, το τέλος έπρεπε να έχει έρθει από πέρσι, ου μην και πρόπερσι. Να είχε λήξει δηλαδή στην 5η σεζόν ή, έστω, στο Survivor All Star που είδαμε πέρσι. Που ακόμα κι εκεί, έδειχνε να πνέει τα λοίσθια.
Από το υπέρτατο της πρώτης σεζόν το 2017 μέχρι την επάνοδο του 2021 στο Survivor με τον Τριαντάφυλλο και τον Τζέιμς, το πρότζεκτ αυτό πέρασε από όλα τα στάδια για να φτάσει στην αναγγελία του θανάτου του το 2024, από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες του.
Ο ημιτελικός που έγινε το βράδυ της Τρίτης, μια εβδομάδα νωρίτερα από τους προηγούμενους τρεις, απασχόλησε ελάχιστα το τηλεοπτικό κοινό. 12,1 και 15,3% σε δυναμικό και γενικό σύνολο, είναι νούμερα που μπορεί να ικανοποιούσαν μια σειρά ή κάποιο άλλο πρότζεκτ, αλλά για το Survivor και τα ποσά που δόθηκαν από την παραγωγή φέτος σε κάποιους παίκτες, είναι πολύ μικρό το ποσοστό. Εκτός από τους αριθμούς, υπάρχει και η ποιοτική ένδειξη. Δεν μετράει μόνο αν βλέπεις κάτι, αλλά για πόση ώρα το βλέπεις και με τι διάθεση.
Από τα πρώτα επεισόδια, το Survivor κινήθηκε σε αυτή τη μετριότητα που αποτυπώνεται στην τηλεθέαση του ημιτελικού. Ούτε ακόμα κι όταν μπήκαν ο Τζέιμς Καφετζής και η Σταυρούλα Χρυσαειδή δεν είδαμε να αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον.
Γιατί όμως ήταν το φετινό Survivor που απέτυχε τόσο πολύ και δεν συνέβη σε προηγούμενους κύκλους; Γιατί ήταν το πλήρωμα του χρόνου. Και μου κάνει εντύπωση που άκουσαν τον Λιανό να λέει ότι αυτό το πράγμα θα συνεχιστεί και του χρόνου.
Η Ελλάδα δεν είναι μια τεράστια χώρα όπως η Τουρκία ή οι ΗΠΑ, για να βρίσκουν διαρκώς κόσμο να συμμετέχει και να μπορεί να υποστηρίξει τη φύση του ριάλιτι. Είδαμε ότι φέτος, παρόλο που δεν ήταν all star, η παραγωγή αναγκάστηκε να πάει σε δοκιμασμένα πρόσωπα. Πρόσωπα κουραστικά όμως. Δεν άντεξε άλλη Ασημίνα, άλλη Δαλάκα και άλλον Παππά το κοινό. Κι ο Τζέιμς Καφετζής δεν είναι ο ίδιος άνθρωπος που γνωρίσαμε το 2021. Η αναγνωρισιμότητα φθείρει τους ανθρώπους. Κι οι άσημοι που είδαμε, οι Μαχητές, επίσης δεν είχαν τίποτα να δώσουν.
Γιατί απέτυχε το Survivor;
Ένα ξεζούμισμα. Αυτό περιγράφει το Survivor ως τηλεοπτικό brand. Ξεζούμισμα σε ημιδιάσημους, σε μαχητές, σε όλα τα επίπεδα. Μαθηματικά ακριβές ήταν πως θα φθαρεί και θα φτάσει στο επίπεδο να έχουμε ημιτελικό που δεν τον συζητούν σχεδόν καθόλου. Ακόμα και οι ψυχαγωγικές εκπομπές φέτος δεν είχαν ειδική στήλη για τα τεκταινόμενα. Λίγο στην αρχή το είδαμε και μετά χάθηκε το ενδιαφέρον.
Θεωρώ επίσης πως, όταν το κοινό γνωρίζει τι απαιτεί ένα πρόγραμμα για να το δεις, τι δέσμευση έχει, συμπεριφέρεται αλλιώς. Και το Survivor, ειδικά πέρσι και πρόπερσι, ήταν ένα ριάλιτι που απομυζούσε ψυχικά τον τηλεθεατή με την τόση ίντριγκα, τον ταλαιπώρησε, τον κούρασε και πια δεν είχε άλλο να δώσει.
Δε χρειάζεται να έχεις ειδική τηλεοπτική εμπειρία για να ξέρεις από την πρώτη στιγμή πως το Survivor δε θα πήγαινε με τίποτα καλά φέτος. Και, πιθανότατα, το γνώριζαν και στον ΣΚΑΪ. Αλλά όταν έχεις μια καλή σχέση με τον Ατζούν και του έχεις δώσει τέτοια δύναμη, κάποιες φορές θα κάνεις και το παράτολμο, το εκτός λογικής.
Στον ΣΚΑΪ, ούτως ή άλλως, ήταν αναγκασμένοι να ποντάρουν τα πάντα στο Survivor, από τη στιγμή που η ψυχαγωγία φέτος δεν τους βγήκε, τόσο στη μυθοπλασία όσο και με το I’m A Celebrity Get Me Out Of Here που είδαμε στο πρώτο κομμάτι της σεζόν. Σανίδα σωτηρίας ήταν το ριάλιτι για τον ΣΚΑΪ.
Δεν έκατσε και στο κανάλι είναι αναγκασμένοι να προχωρήσουν, έχουν ήδη αποφασίσει να προχωρήσουν από εβδομάδες πριν, φαίνεται να επιμένουν στο Survivor και να έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα και για τη νέα χρονιά, αλλά θα δούμε τις επιλογές του Ατζούν στο κομμάτι της ψυχαγωγίας στην prime time του καναλιού, ενώ έχει αποφασιστεί πως δεν θα υπάρξει μυθοπλασία και καμία ψυχαγωγική εκπομπή στην πρωινή ζώνη.
Ο φετινός «θάνατος» του Survivor βάζει σε εντελώς νέα ρότα και οπτική τον ΣΚΑΪ, σίγουρα προσέφερε μαθήματα στους ανθρώπους του καναλιού για το τι θέλει το κοινό, μένει να δούμε αν το πείραμα με τα καλοκαιρινά τηλεπαιχνίδια-ριάλιτι θα πιάσει κι αν θα δώσει ένα προβάδισμα στο κανάλι εν όψει της νέας σεζόν, με στόχο να μη βλέπει την πλάτη ANT1-ALPHA-STAR-MEGA και να επανέλθει στην ψυχαγωγία ανταγωνιστικά.
* Photo edit: Πέγκυ Δαδάκη