Περιεχόμενα
Σε «κινητήριο μοχλό» της αναβάθμισης σημαντικών τμημάτων του αστικού ιστού στην Αθήνα αναμένεται να εξελιχθούν τα επόμενα χρόνια, τα έργα ανάπλασης παλαιών βιομηχανικών ακινήτων, που έχουν παραμείνει αναξιοποίητα επί δεκαετίες.
Μερικά έργα που ξεχωρίζουν είναι η μεγάλη ανάπλαση της Νοval στη παλαιά Χαλκόρ στην οδό Πειραιώς 252 και ο παραλιακός ποδηλατόδρομος της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
Παλαιά Χαλκόρ
Η Noval Property, η 2η μεγαλύτερη Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (A.E.Ε.Α.Π.) βάσει αξίας χαρτοφυλακίου, προχωρά στην ανάπλαση των παλαιών βιομηχανικών εγκαταστάσεων που στέγασαν το πρώτο εργοστάσιο της Viohalco στον Ελαιώνα (Ταύρος).
Η εταιρεία σε συνεργασία με το διεθνούς φήμης αρχιτεκτονικό γραφείο Foster + Partners και μία πολυσύνθετη ομάδα μελετητών έχουν σχεδιάσει το master plan, βάσει του οποίου θα αναπτυχθεί μία πρότυπη και βιώσιμη αστική ανάπλαση.
Πρόκειται για ένα σύνθετο πολιτιστικό, εμπορικό, οικιστικό και τουριστικό πόλο έλξης επισκεπτών, που θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μουσείο, ξενοδοχείο, γραφεία, κατοικίες και αθλητικές εγκαταστάσεις. Αξιοποιώντας τη βιομηχανική και πολιτιστική κληρονομιά της Viohalco και επενδύοντας στη δημιουργία ενός καινοτόμου προορισμού, όραμα της Noval Property είναι το έργο της Πειραιώς 252 να αποτελέσει έναν ισχυρό συνδετικό ιστό για την ανάπτυξη ενός πολιτιστικού τετραγώνου μητροπολιτικής εμβέλειας.
Σε συνδυασμό με τους παρακείμενους χώρους της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, του Φεστιβάλ Αθηνών και του Πολιτιστικού Κέντρου του Ιδρύματος Ελληνικός Κόσμος, η Noval Property ευελπιστεί να δημιουργήσει μία αναδυόμενη «Design District».
Το χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη 55.000 τ.μ.
Συνολικά, προγραμματίζεται να αναπτυχθούν περίπου 55.000 τ.μ., εκ των οποίων το 25% θα αφορά κατοικίες, το 25% γραφεία, το 14% το ξενοδοχείο, το 20% θα φιλοξενεί χρήσεις εμπορίου και εστίασης, το 14% πολιτιστικές εγκαταστάσεις και ένα επιπλέον 2% αθλητικές εγκαταστάσεις. Η Πειραιώς 252 στοχεύει να αποτελέσει το πρώτο έργο στην Ελλάδα με πιστοποίηση LEED Gold Neighborhoodγια την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών.
Το κατασκευαστικό έργο αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2025, με την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης της αδειοδοτικής διαδικασίας στην οποία βρίσκεται σήμερα, με το επόμενο σημαντικό χρονικό ορόσημο να αποτελεί η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος αναφορικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις μέσω του πολεοδομικού εργαλείου του ΕΣΧΑΣΕ.
Η Πειραιώς μετατρέπεται σε μια δυναμικά αναπτυσσόμενη περιοχή, έναν πόλο έλξης για σύγχρονες και βιώσιμες επενδύσεις οι οποίες θα λειτουργήσουν ως πυρήνας ανάπτυξης του αστικού ιστού. Η αναβάθμιση και αναζωογόνηση της περιοχής θα συμβάλλει τόσο στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, καθώς και στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Αθηναϊκή Ριβιέρα: Προχωρά το έργο του παραλιακού ποδηλατοδρόμου
Σε φάση υλοποίησης μπαίνει η κατασκευή του παραλιακού ποδηλατοδρόμου – πεζόδρομου στο τμήμα της ακτογραμμής της Αθηναϊκής Ριβιέρας (δήμος Καλλιθέας – δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης).
Το αντικείμενο του συνολικού έργου περιλαμβάνει την κατασκευή ενιαίου δικτύου ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου και προβλέπει στην ενοποίηση της αστικής ακτογραμμής του Νομού Αττικής, που εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Ποσειδώνος – Κηφισού του Δήμου Μοσχάτου έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης.
Το συνολικό μήκος του «Αστικού Περιπάτου» είναι 22 χιλιόμετρα. Μέρος του έργου, μήκους περίπου 9 χιλιομέτρων θα κατασκευαστεί από την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και από ιδιώτες.
Στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που αποδίδεται στους πεζούς και τους ποδηλάτες όλου του λεκανοπεδίου.
Η παρέμβαση στοχεύει στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος μέσω της αναβάθμισης της ποιότητας του αστικού χώρου και της προσέλκυσης νέων λειτουργιών οικονομικών δραστηριοτήτων, έχοντας ταυτόχρονα θετικό αντίκτυπο στο φυσικό περιβάλλον των αστικών κέντρων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που θα συμβάλλει στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Σύμφωνα με το τεχνικό δελτίο του έργου, εκτός από τα 13,5 χλμ. που θα κατασκευαστούν ως ενιαίο έργο, θα εμπλακούν και άλλοι φορείς για την κατασκευή του υπολοίπου ως εξής:
• Το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., θα υλοποιηθεί από τον Δήμο Πειραιά, στο πλαίσιο έργου ανάπλασης του παραλιακού του μετώπου.
• Το τμήμα από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) έως τα Ολυμπιακά Ακίνητα, μήκους περίπου 1,5 χλμ., θα υλοποιηθεί ως μέρος του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου, με αναθέτουσα αρχή την Περιφέρεια Αττικής (ανήκει στη δεύτερη φάση των έργων, που δεν έχει ακόμη δημοπρατηθεί).
• Το τμήμα 1 χλμ. που διέρχεται από τον χώρο της μαρίνας Αλίμου εντάσσεται στις υποχρεώσεις της εταιρείας στην οποία παραχωρήθηκε η μαρίνα το 2020 από το ΤΑΙΠΕΔ.
• Τμήμα του έργου, μήκους 800 μ., διέρχεται από το ακίνητο της επένδυσης του Ελληνικού. Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα κατασκευαστεί από τη Lamda Development.
• Τέλος, τμήμα 2 χλμ. που διέρχεται από τον Δήμο Γλυφάδας υλοποιείται από τον δήμο στο πλαίσιο της ανάπλασης του παραλιακού του μετώπου.
Photo Credits: Noval-property