Η Ερμού, ο πιο κεντρικός και γνωστός δρόμος της Αθήνας, ο δρόμος των καταστημάτων που είναι κάθε μέρα γεμάτος, ενδέχεται να αλλάξει ριζικά, εάν προχωρήσει το σχέδιο του Δήμου Αθηναίων για την ολοκληρωμένη ανάπλασή της.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος, μέσω της αναπτυξιακής του εταιρίας, ολοκλήρωσε την πλήρη οριζοντιογραφική και υψομετρική αποτύπωση του πεζοδρόμου, θέτοντας έτσι τα «θεμέλια» για την εξέλιξη του έργου που θα μεταμορφώσει τον πιο εμπορικό δρόμο στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του πεζοδρόμου καλύπτει μήκος περίπου 700 μέτρων (από την πλατεία Συντάγματος έως την πλατεία Μοναστηρακίου). Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, καταγράφηκαν και αποτυπώθηκαν όλα τα στοιχεία του οδοστρώματος, όπως φύτευση, φωτισμός, φρεάτια, πυροσβεστικοί κρουνοί, σιντριβάνια, πινακίδες, στοές, είδη πλακοστρώσεων και αστικός εξοπλισμός, καθώς και οι θέσεις των κτιρίων και των στοών.
Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ο σχεδιασμός και συντάχθηκαν διαγράμματα σε κλίμακα 1:100, στα οποία αποτυπώθηκαν τα διατηρητέα κτίρια κατά μήκος της οδού.
«Το πρώτο βήμα που θα μας οδηγήσει στην ωρίμανση του έργου για την ανάπλαση του ιστορικού πεζόδρομου της Αθήνας».
Σε δήλωσή του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αναπτυξιακής Αθήνας Ιωάννης Γεώργιζας, τόνισε: «Η νεοσύστατη Τεχνική Υπηρεσία της Αναπτυξιακής Αθήνας έχει αναλάβει να συνδράμει δυναμικά το έργο των Τεχνικών Διευθύνσεων του δήμου, συμβάλλοντας στην υποστήριξη μελετών και έργων που υλοποιούνται στην πόλη. Η αποτύπωση της Ερμού που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, είναι το πρώτο βήμα που θα μάς οδηγήσει στην ωρίμανση του έργου για την ανάπλαση του ιστορικού πεζόδρομου της Αθήνας».
Η ιστορία της οδού Ερμού
Η Ερμού αποτελεί μία από τις πρώτες οδικές αρτηρίες που σχεδιάστηκαν στη σύγχρονη Αθήνα και έναν από τους βασικούς οδικούς άξονες, σύμφωνα με το σχέδιο πόλης που συνέταξαν το 1833 οι αρχιτέκτονες Σταμάτης Κλεάνθης και Έντουαρτ Σάουμπερτ.
Στη συμβολή των οδών Ερμού και Μιαούλη υπήρχε χουρμαδιά, γνωστή για το κάλλος και το ύψος της, και αντικείμενο θαυμασμού για πολλούς περιηγητές. Ξεριζώθηκε το 1857-58.
Στη τμήμα της Ερμού μεταξύ της Πλ. Μοναστηρακίου και της οδού Ασωμάτων υπήρχε ένα γύψινο διακοσμητικό τετραώροφης κατοικίας το οποίο αναπαριστούσε έναν γιγαντιαίο εκατόγχειρα που κρατούσε έναν ογκόλιθο. Από το συγκεκριμένο διακοσμητικό πήρε το τμήμα αυτό το όνομα “Εκατόγχειρ”. Λόγω του ότι εξείχε υπέρ το πεζοδρόμιο αποτελούσε κίνδυνο για τους περαστικούς οι οποίοι απέφευγαν να περνούν από κάτω. Κάποτε το διακοσμητικό έπεσε χωρίς ευτυχώς να υπάρξει τραυματισμός.
Στο μέσο περίπου της Ερμού βρίσκεται η Εκκλησία της Παναγίας της Καπνικαρέας, ναός του 11ου αιώνα.
Εν αντιθέσει με το τμήμα από την Πλατεία Συντάγματος έως την οδό Αιόλου το οποίο είναι κέντρο για το λιανικό εμπόριο, δημόσιες υπηρεσίες, καφετέριες και ξενοδοχεία, και πεζόδρομος από το 1997 (η κατασκευή του πεζοδρόμου ξεκίνησε το 1996), το τμήμα μεταξύ της οδών Αγίων Ασωμάτων και Πειραιώς συνδέθηκε με τη βιομηχανική χρήση της οδού Πειραιώς κατά τον 19ο και 20ό αιώνα, με χονδρική πώληση, τη λειτουργία του Σιδηροδρόμου Αττικής και τις οδικές αρτηρίες Πειραιώς και Ιεράς Οδού.
Photo Credit: Creativecommons
Για τη βελτίωση της εικόνας της περιοχής και για την προώθηση του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού και την ενοποίηση της με τη ζωή της πόλης, το τμήμα μεταξύ των οδών Αγίων Ασωμάτων και Πειραιώς ανακατασκευάστηκε σε πεζόδρομο ως μέρος του Μεγάλου Περιπάτου των Αθηνών, το οποίο είχε ως σκοπό τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων των Αθηνών. Η ανακατασκευή ξεκίνησε από την εταιρεία Ενοποιήσεως των Αρχαιολογικών Χώρων των Αθηνών στις 9 Ιουλίου 2003, και πλέον το τμήμα αποτελεί το τέλος του Μεγάλου Περιπάτου ο οποίος ξεκινά από το Παναθηναϊκό Στάδιο (Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας) και συνεχίζει μέσω των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Αγίου Παύλου.
Έχει μήκος 1,5 χιλιόμετρο. Η οδός Ερμού έχει αδελφοποιηθεί με την οδό Okurayama στο νομό Kanagawa της Ιαπωνίας από το 1988.
*Photo Credit: Δελτίο τύπου Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων