Περιεχόμενα
Η σχέση μου με το κρασί είναι πολύ μικρή. Μέχρι πριν 2 χρόνια δεν ήθελα ούτε να το βάλω στις επιλογές μου. Όταν έβγαινα έξω έπαιρνα μπύρα ή κοκτέιλ. Στο σπίτι μου έχω μπουκάλια κρασί άθικτα εδώ και χρόνια. Δεν ξέρω τι είναι αυτό που μου γύρισε τον διακόπτη, αλλά είμαι στο ξεκίνημα να γίνω enthusiast. Και μια ωραία βραδιά στους Αμπελώνες Μάρκου γεμάτη οινοποσία και καλή παρέα, ενίσχυσε αυτόν τον ενθουσιασμό.
Οι σύμβουλοι-οινολόγοι της Zoumboulis & Associates φιλοξένησαν στην Ελλάδα τον νευροεπιστήμονα καθηγητή Gabriel Lepousez σε μια εκδήλωση με εκπαιδευτικό ενδιαφέρον στο Μουσείο Οίνου Μάρκου στην Παλλήνη γύρω από το κρασί. Οι προσκεκλημένοι των επικεφαλής της εταιρείας Zoumboulis & Associates, του Πάνου και Σπύρου Ζουμπούλη, έζησαν την περασμένη Πέμπτη μια ξεχωριστή εμπειρία.
Μέσα από ένα διαδραστικό masterclass και στη συνέχεια δοκιμάζοντας ξεχωριστά κρασιά, επαγγελματίες του χώρου του κρασιού και δημοσιογράφοι είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν με τους γευστικούς τους κάλυκες και να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα αισθητηριακά μας όργανα, οι πρωταγωνιστές στην τέχνη της γευσιγνωσίας.
Κόντρα στην εξαιρετικά ζεστή μέρα, ο καθηγητής νευροβιολόγος Gabriel Lepousez επικεντρώθηκε στον όρο «φρεσκάδα», ανοίγοντας νέους ορίζοντες στον τρόπο με τον οποίο γευόμαστε ένα κρασί.
Η φρεσκάδα των κρασιών συνδέθηκε με την αίσθηση της αναζήτησης κάθε καινούργιας δυνατότητας για περισσότερα, που είναι το ζητούμενο για τον Πάνο και τον Σπύρο Ζουμπούλη.
Με στόχο να προσφέρουν όσα παραπάνω μπορούν στους oινοποιούς, δίπλα στους οποίους βρίσκονται και τους κινητοποιούν για να εξελίξουν τα κρασιά τους, οι δύο σύμβουλοι και η ομάδα τους είχαν την ετήσια συνάντησή τους με τους δημιουργούς συνεργάτες τους, με δημοσιογράφους και με ανθρώπους της αγοράς.
Μια βραδιά με μια έκπληξη που ξάφνιασε ευχάριστα όλους τους συμμετέχοντες και την κατέστησε μοναδική, την παρουσίαση από τον χαρισματικό ομιλητή Γάλλο νευροβιολόγο, που τίμησε τη χώρα καταγωγής του και την επιστήμη του και συνδύασε το πάθος του για το κρασί με τα αισθητηριακά χαρακτηριστικά που έχει η ανθρώπινη φύση.
Ποια είναι η Zoumboulis & Associates
Η Zoumboulis & Associates δραστηριοποιείται στον χώρο του κρασιού εδώ και περίπου 40 χρόνια, παρέχοντας οινολογικές και αμπελουργικές συμβουλευτικές υπηρεσίες –από τη συγκομιδή του σταφυλιού μέχρι την εμφιάλωση του κρασιού– σε οινοποιεία από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.Η αγάπη για το αμπέλι και το καλό κρασί δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού στον Πάνο και τον Σπύρο Ζουμπούλη. Οι οινολογικές αναζητήσεις είναι συνεχείς, ενώ στόχος είναι πάντα το εξαιρετικό αποτέλεσμα ώστε η θέση του ελληνικού αμπελώνα να γίνεται όλο και περισσότερο διακριτή στον παγκόσμιο οινικό χάρτη.
Ο Σπύρος Ζουμπούλης αναφέρθηκε σε μια επίσκεψή του στην Καμπανία, με αφορμή μια συνάντηση του Συλλόγου Αυτόριζων Αμπελιών, όπου παρακολούθησε ένα αντίστοιχο masterclass από τον καθηγητή Gabriel Lepousez, PhD. Ενθουσιάστηκε τόσο με τα λεγόμενά του που ουσιαστικά άλλαξε σε μεγάλο βαθμό την οπτική γωνία του για το πόσο είναι στο χέρι ενός οινολόγου να επέμβει ή να μην επέμβει σε ένα κρασί.Αποφάσισε λοιπόν να τον προσκαλέσει στην Ελλάδα, ώστε να μεταλαμπαδεύσει την πληροφορία και τις γνώσεις αυτές στους συνεργάτες του αλλά και στον ευρύτερο κόσμο του κρασιού, καθώς στην επανάσταση του ελληνικού αμπελώνα είναι σημαντικό να μη σταματά η μάθηση ποτέ.
Η Νευροεπιστήμη της Γευσιγνωσίας Κρασιού ή πώς ο Εγκέφαλος Αντιλαμβάνεται τις Αισθητηριακές Ιδιότητες του Κρασιού
Όπως ανέφερε ο Γάλλος νευροβιολόγος και ειδικός στο κρασί Gabriel Lepousez, ο εγκέφαλός μας –και όλες οι αισθητήριες προεκτάσεις του στα μάτια, στη μύτη και στο στόμα μας– είναι το «εργαλείο» που διαθέτουμε για να αντιλαμβανόμαστε, να θυμόμαστε και τελικά να κρίνουμε όλα τα χαρακτηριστικά του κρασιού. Αλλά γνωρίζουμε άραγε πραγματικά πώς λειτουργεί αυτό το πολύτιμο εργαλείο γευσιγνωσίας;
Οι τρέχουσες εξελίξεις στη νευροεπιστήμη τροποποιούν βαθιά τις γνώσεις μας για τους αισθητηριακούς και γνωστικούς μηχανισμούς της γευσιγνωσίας κρασιού και μας προσκαλούν να επανεξετάσουμε τη συγκεκριμένη τέχνη. Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ οινολογίας, ψυχολογίας και νευροφυσιολογίας, ο Gabriel Lepousez έδωσε μια διαδραστική διάλεξη προκαλώντας τις αισθήσεις του κοινού.
Παρουσίασε ορισμένες πρόσφατες ανακαλύψεις σχετικά με την ποικιλομορφία των αισθητηριακών μας υποδοχέων, τόνισε τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία των νοητικών διαδικασιών που χρησιμοποιεί το ανθρώπινο μυαλό, ενώ συγχρόνως αποκάλυψε τις μεγάλες διαφορές από άτομο σε άτομο.
Συγκεκριμένα, η φρεσκάδα είναι ένας πολύ συχνός όρος που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε ένα κρασί, αλλά τελικά ξέρουμε περί τίνος πρόκειται; Ενώ η θερμοκρασία έξω ξεπερνούσε τους 40 °C, οι θεατές του masterclass βούτηξαν μέσα στον εγκέφαλο για να ανακαλύψουν και να κατανοήσουν τι σημαίνει φρεσκάδα.
Ενώ φαινομενικά η γευσιγνωσία φαντάζει απλή, για το μυαλό είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, καθώς πάρα πολλές πληροφορίες φτάνουν την ίδια ακριβώς στιγμή. Όταν βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά από ένα ποτήρι κρασί ή ένα πιάτο, πρέπει όλες οι αισθήσεις να δουλέψουν ταυτόχρονα: η όραση, η αφή, η γεύση, η όσφρηση. Το μυαλό καλείται να βγάλει στιγμιαία το συμπέρασμα όλης αυτής της πληροφορίας κι αυτό το συμπέρασμα περιγράφεται τελικά με ορισμένες λέξεις.
Καθώς η ομιλία δομεί τη σκέψη, το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε είναι αυτό που θα περιγράψει τι συνέβαινε στο μυαλό. Μια λέξη όμως μπορεί να περιγράφει πολλές παραπάνω εκφράσεις του κρασιού, μπορεί να τη χρησιμοποιούμε για να αναφερθούμε στον αρωματικό χαρακτήρα, στην υφή ή στη δομή του. Και επειδή το μυαλό έχει την τάση να απλουστεύει την πληροφορία, εμείς θα πρέπει να σκεφτόμαστε κόντρα σε αυτό.
Ο Gabriel Lepousez κατάφερε τελικά να μεταφέρει στο κοινό που τον παρακολουθούσε με μεγάλη προσοχή πώς λειτουργεί η φρεσκάδα ενός κρασιού στο στόμα και πώς επιτυγχάνεται η δυσκολία της ισορροπίας, που είναι και το ζητούμενο στην παραγωγή του. Το κλειδί για τη φρεσκάδα είναι η ισορροπία, η οποία βασίζεται σε πολλές παραμέτρους.
Όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση του κρασιού έχουν την τάση να αποδομούν το κρασί και στη συνέχεια πολλές φορές να ξεχνούν να δουν τη γενική εικόνα του. Ένα κρασί, πράγματι, έχει πολλές διαστάσεις, όμως τελικά δεν παύει να είναι ένα σύνολο. Αντίστοιχα, επειδή και οι άνθρωποι διαφοροποιούνται μεταξύ τους, είναι πολύ δύσκολο να αντιληφθούμε το κρασί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τον οποίο το νιώθει ο διπλανός μας, καθώς οι αισθήσεις μας διαφέρουν.
12 Ετικέτες από 12 Οινοποιεία και… Βουτιά στη Φρεσκάδα
Με τη φρεσκάδα να γεμίζει τις αισθήσεις και τα απαραίτητα πια εργαλεία για την ανάγνωσή της σε ένα κρασί, οι προσκεκλημένοι απόλαυσαν στη συνέχεια εκλεκτά εδέσματα, ενώ είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν και να παρατηρήσουν από άλλη οπτική γωνία πλέον πώς εκφράζεται η φρεσκάδα σε κάθε κρασί. Δοκίμασαν 12 ετικέτες από 12 διαφορετικά συνεργαζόμενα οινοποιεία, ενώ κατά την προσέλευσή τους είχαν απολαύσει ένα εξαιρετικά αναζωογονητικό κοκτέιλ με Vermouth.
Welcome drink
The Sky Spirits Company – Vamma Vermouth – Άλιμος, Αττική
Λευκά κρασιά
- Markou Vineyards – Σαββατιανό 2023 – Παιανία, Αττική
- Οίνοι Αλεξίου – Θαλασσογραφία 2023 – Τραγάνα, Φθιώτιδα
- Ousyra Winery – Μονεμβασία 2023 – Σύρος, Κυκλάδες
- Ανδριακοί Αμπελώνες – Ασύρτικο Μαλαγουζιά 2023 – Άνδρος
- Οίνοι Σγουρίδη – Sigma 2023 – Ξάνθη
- Foivos Papastratis – F 2023 – Ληλάντιο, Εύβοια
Ροζέ κρασιά
- Bodegas Krontiras – Άfron 2023, Pét-Nat Rosé– Mendoza, Αργεντινή
- La Tour Melas – Sylphium 2023 – Αχινός, Φωκίδα
- Αμπελώνες Γιάτσα – Φιλιο Κλήμα 2022 – Τύρναβος, Λάρισα
- Kontogiannis Family – Penteskoufi 2023 – Κόρινθος, Κορινθία
Κόκκινο κρασί - Κτήμα Λύτρα – Syrah 2022 – Πικέρμι, Αττική