Μια από τις ιστορικότερες διαφημίσεις στην ποπ κουλτούρα της δεκαετίας του τέλους των 90s ήταν μια διαφήμιση του 1997 με πρωταγωνιστή τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ για την πίτσα της Pizza Hut η οποία αποτέλεσε ένα αξιοσημείωτο γεγονός, που συνδύασε τον καπιταλισμό με την πολιτική ιστορία της Σοβιετικής Ένωσης.
Ο Γκορμπατσόφ, ο τελευταίος ηγέτης της Σοβιετικής Ένωσης και αρχιτέκτονας της Περεστρόικα και της Γκλάσνοστ, εμφανίστηκε στη διαφήμιση, δημιουργώντας αίσθηση και προκαλώντας συζητήσεις για τη σημασία της πράξης του.
Η διαφήμιση απεικόνιζε τον Γκορμπατσόφ να τρώει πίτσα σε ένα κατάστημα Pizza Hut με την οικογένειά του στη Μόσχα, ενώ στο βάθος ακουγόταν η διαμάχη πελατών για το αν η συμβολή του στην κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης ήταν θετική ή αρνητική. Το μήνυμα κατέληγε με την παραδοχή ότι «τουλάχιστον μας έφερε την Pizza Hut», εστιάζοντας στην αμερικανική πολιτιστική και καταναλωτική διείσδυση.
Η κίνηση αυτή συμβόλισε την επέκταση του καπιταλισμού στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, ενώ ταυτόχρονα ανέδειξε την ικανότητα της Pizza Hut να αξιοποιεί πολιτιστικά και ιστορικά σύμβολα για εμπορικούς σκοπούς. Παρά τις κριτικές, η διαφήμιση έμεινε στην ιστορία ως ένα παράδειγμα του πώς το παγκόσμιο εμπόριο και η πολιτική συναντώνται στη διαφήμιση.
Με αυτή τη διαφήμιση μάθαμε και εδώ στην Ελλάδα την πίτσα της Pizza Hut, η οποια σύμφωνα με τα γούστα μου έχει την καλύτερη πίτσα πεπερόνι στον κόσμο.
Δύο χρόνια αργότερα, το 1989 άνοιξε στο Κεφαλάρι. Ακολούθησαν αρκετά καταστήματα σε όλη τη χώρα μέχρι το 2015 όπου η εταιρεία αριθμούσε 35 καταστήματα.
Πίτσα που πολλοί θεωρούσαν κορυφαία, αν και ακριβή
Πέρασαν πολλά χρόνια και η Pizza Hut έγινε η αγαπημένη πίτσα για πολλούς από εμάς. Ωστόσο μετά την ακμή έρχεται νομοτελειακά και η παρακμή και αυτή ήρθε ξαφνικά το το 2020 λίγους μήνες μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού, όταν ανακοινώθηκε ότι κλείνουν τα 16 καταστήματα της Pizza Hut στην Ελλάδα, με την εταιρεία να δηλώνει ότι «η δραστηριότητα της αλυσίδας δεν είναι πλέον βιώσιμη και κατά συνέπεια πρέπει να διακοπεί».
Οι λάτρεις της διάσημης αλυσίδας περίμεναν καρτερικά τι στιγμή της επιστροφής της στην Ελλάδα κάτι που θα γίνει υπό τη διαχείριση του κυπριακού ομίλου PHC, ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία στη λειτουργία εστιατορίων, η Pizza Hut φαίνεται να κάνει ένα δυναμικό comeback.
Η δεύτερη ευκαιρία της πίτσας Pizza Hut στην Ελλάδα θα ξεκινήσει από το Παγκράτι, με το πρώτο κατάστημα να «στήνεται» στο κτίριο που φιλοξενούσε κατά το παρελθόν το γνωστό καφέ «Λέντζος».
Η τοποθεσία είναι στρατηγική, καθώς το Παγκράτι είναι μια ζωντανή γειτονιά που συνδυάζει παραδοσιακά και μοντέρνα στοιχεία, προσελκύοντας τόσο κατοίκους όσο και επισκέπτες. Αναμένουμε να δούμε την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού σε αυτή τη νέα αρχή για την πίτσα Pizza Hut. Μπορεί η Αθηνά Οικονομάκου στον ρόλο της στη σειρά Έχω Παιδιά να λέει «Η Παγκράτι» και να μην πλησιάζει γιατί θεωρεί ότι θα κολλήσει «φτωχίλα», αλλά η επιστροφή της πίτσας με πρώτο βήμα εκεί, είναι επιλογή με ελάχιστο ρίσκο.
Ο όμιλος PHC φαίνεται να επενδύει δυναμικά στην ελληνική αγορά, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό του με γνωστές αλυσίδες εστιατορίων. Ήδη η επιτυχημένη παρουσία των Wagamama σε σημεία-κλειδιά, όπως η Κηφισιά, το Golden Hall και το κέντρο της Αθήνας (Αιόλου και Κολοκοτρώνη), αποδεικνύει τη στρατηγική του ομίλου να εστιάζει σε περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας και εμπορικής δραστηριότητας.
Με την επαναφορά της πίτσας της Pizza Hut, ο όμιλος ενισχύει τη θέση του στον τομέα της εστίασης, καλύπτοντας ένα ευρύτερο φάσμα προτιμήσεων – από την ασιατική κουζίνα του Wagamama μέχρι την κλασική αμερικανική πίτσα της Pizza Hut. Αυτή η πολυμορφία μπορεί να τον καταστήσει έναν από τους πρωταγωνιστές στην ελληνική αγορά της εστίασης.
Ο Λύσανδρος Ιωάννου αποτελεί έναν καταξιωμένο επιχειρηματία με μακρά εμπειρία στον τομέα της εστίασης και των καταναλωτικών προϊόντων. Υπό την ηγεσία του, ο όμιλος PHC έχει καταφέρει να αναπτύξει ένα εντυπωσιακό χαρτοφυλάκιο διεθνών brands, όπως Pizza Hut, Paul, Burger King, Jamie’s Italian, Caffè Nero, Wagamama και άλλα, εδραιώνοντας τη θέση του στην Κύπρο και την Ελλάδα.
Με συνολικά 120 καταστήματα, κύκλο εργασιών που υπερβαίνει τα 120 εκατομμύρια ευρώ και περισσότερους από 3.000 εργαζομένους, ο όμιλος PHC είναι ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην αγορά της εστίασης στην περιοχή. Η εμπειρία του Ιωάννου σε πολυεθνικές εταιρείες όπως η Pepsi Cola International και η Procter & Gamble έχει συμβάλει καθοριστικά στη στρατηγική ανάπτυξη του ομίλου, προσφέροντας του τη γνώση και την ευελιξία να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της αγοράς.
Η στρατηγική εισαγωγή νέων brands και η αξιοποίηση των τάσεων της παγκόσμιας γαστρονομικής σκηνής αποτελούν βασικά στοιχεία της επιτυχίας του ομίλου, με τον Λύσανδρο Ιωάννου να βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της ανάπτυξης. Η εστίαση στην ποιότητα, η καινοτομία και η στρατηγική επιλογή τοποθεσιών συμβάλλουν στη συνεχή επέκταση και επιτυχία του ομίλου στην αγορά.
Η ιστορία της Pizza Hut στην Ελλάδα
Το πρώτο κατάστημα Pizza Hut στην Ελλάδα άνοιξε στο Κεφαλάρι το 1989. Ακολούθησαν αρκετά καταστήματα σε όλη τη χώρα μέχρι το 2015 όπου η εταιρεία αριθμούσε 35 καταστήματα.
Ήταν Ιούλιος του 2020, λίγους μήνες μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού, όταν ανακοινώθηκε ότι κλείνουν τα 16 καταστήματα της Pizza Hut στην Ελλάδα, με την εταιρεία να δηλώνει ότι «η δραστηριότητα της αλυσίδας δεν είναι πλέον βιώσιμη και κατά συνέπεια πρέπει να διακοπεί», μετά το βαθύ πλήγμα που προκάλεσαν στον κλάδο της εστίασης τα lockdown που επιβλήθηκαν, με στόχο τότε την ανάσχεση της διασποράς της πανδημίας.
Το φαινόμενο ωστόσο δεν ήταν μόνο ελληνικό, αφού είχε προηγηθεί – λίγες ημέρες πριν – η πτώχευση της NPC International, μίας από τις μεγαλύτερες δικαιοδόχους (franchisees) της Pizza Hut στην ΗΠΑ, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του κορoνοϊού.
Η επιλογή της Food Plus να εστιάσει αποκλειστικά στην KFC μετά την αποχώρηση της Pizza Hut φαίνεται να λειτούργησε στρατηγικά, καθώς κατάφερε σταδιακά να αντιστρέψει την αρνητική οικονομική της εικόνα. Παρότι το 2020 ήταν δύσκολο έτος με σημαντικές ζημίες και πτώση τζίρου, η KFC αποδείχθηκε ανθεκτική και συνέβαλε στην ανάκαμψη της Food Plus.
Η επανείσοδος της Pizza Hut υπό τον όμιλο PHC δημιουργεί νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά εστίασης. Οι κινήσεις της Yum! Brands, σε συνεργασία με έναν ισχυρό και έμπειρο συνεργάτη όπως ο PHC, δείχνουν τη βούληση να αναζωογονηθεί η παρουσία της αλυσίδας στην Ελλάδα, μαθαίνοντας από τις προκλήσεις του παρελθόντος και εκμεταλλευόμενη την αυξανόμενη δυναμική του κλάδου.
*Photo Credit: Shutterstock