Μπορεί σε κάποιες λίστες του Taste Atlas να βλέπουμε άλλα τυριά να ξεπερνάνε τη φέτα, αλλά στην ελληνική αγορά, παρά το ότι βρίσκεται στην πιο ακριβή της εποχή, πιο ακριβή κι από σούπερ μάρκετ του εξωτερικού, παραμένει κυρίαρχη. Δεν είναι όμως όλες οι φέτες ίδιες, υπάρχουν ελαφριές διαφορές στη γεύση ανάλογα τη μάρκα. Ποια φέτα λοιπόν κυριαρχεί στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού;
Η επιτροπή δημοσιοποίησε τα ευρήματα της χαρτογράφησης υπογραμμίζοντας ότι η φέτα αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 σούπερ μάρκετ, ενώ από τον αριθμό των προμηθευτών και από την διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η εταιρεία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις φέτας στην Ελλάδα είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, ο οποίος πωλεί τα προϊόντα του αποκλειστικά μέσω της αλυσίδας υπεραγορών Σκλαβενίτης.
Παρά την ευρύτερη αντίληψη ότι οι εταιρείες «Όπτιμα» (Ήπειρος) και «Δωδώνη» ήταν οι κύριοι ανταγωνιστές στον τομέα, ο Συνεταιρισμός κατάφερε να επικρατήσει.
Οι πωλήσεις φέτας μέσα από τα δίκτυα των 11 μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας ανήλθαν στα 249 εκατομμύρια ευρώ, με τον Συνεταιρισμό Καλαβρύτων να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτές.
Αυτό δείχνει τη δύναμη και την επιρροή που εξακολουθούν να έχουν οι συνεταιριστικές μονάδες στην ελληνική αγορά τροφίμων, αλλά και τη σταθερή προτίμηση των καταναλωτών στα παραδοσιακά προϊόντα υψηλής ποιότητας.
Η επιτυχία του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων στην αγορά της φέτας είναι αξιοσημείωτη, ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι βασίζεται σε ένα ισχυρό στρατηγικό πλεονέκτημα: τη συνεργασία με την «Σκλαβενίτης». Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από τις 11 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και παραδόθηκαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο Συνεταιρισμός ελέγχει το 15-20% της αγοράς φέτας, τόσο σε αξία όσο και σε ποσότητα.
Η βαρελίσια φέτα του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων έχει καθιερωθεί ως το κορυφαίο προϊόν του και η αποκλειστική διάθεση στις «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη» αποδεικνύεται καθοριστική για την επιτυχία του. Η «Σκλαβενίτης», με το ευρύ και διαρκώς επεκτεινόμενο δίκτυο καταστημάτων της, προσφέρει μια πλατφόρμα που διευκολύνει την απευθείας πρόσβαση στους καταναλωτές, κάτι που ενισχύει την απήχηση και τις πωλήσεις του Συνεταιρισμού.
Αυτό το παράδειγμα δείχνει τη σημασία των στρατηγικών συνεργασιών στη βιομηχανία τροφίμων και το πώς η παραδοσιακή παραγωγή μπορεί να ευδοκιμήσει μέσω έξυπνων εμπορικών κινήσεων.
Ο ανταγωνισμός στη φέτα
Στη δεύτερη θέση μετά τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Καλαβρύτων βρίσκεται η «Όπτιμα» ΑΕ με το brand «Ήπειρος», που κατέχει το 10-15% των συνολικών πωλήσεων. Η εταιρεία αυτή, αν και παρουσίασε διακυμάνσεις, κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της από 5-10% σε 10-15% κατά την περίοδο της έρευνας (1/2/2023 – 30/6/2024).
Η τρίτη ισχυρή παρουσία στην αγορά είναι η «Δωδώνη», με μερίδιο 10-15% σε αξία και 5-10% σε όγκο. Ωστόσο, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε σημαντικά από τα επίπεδα του 10-15% που είχε στην αρχή της έρευνας, γεγονός που υποδηλώνει μια σχετική υποχώρηση στον ανταγωνισμό.
Οι μικρότερες εταιρείες που κατέχουν μερίδια μέχρι 5% περιλαμβάνουν επιχειρήσεις όπως οι «Βαλμάς», «Simos Food», «Νταμπίζας», «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Α.ΒΙ.ΓΑΛ.», «First Quality», «Νικ. Τσατσουλης», «Γαλακτοκομική Τριπόλεως», «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου» και «Καράλης». Αξιοσημείωτο είναι ότι κάποιες από αυτές, συγκεκριμένα οι «Νταμπίζας», «Βαλμάς», «Simos Food» και «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», κατάφεραν να αυξήσουν σταδιακά τα μερίδιά τους, κυρίως μέσα στο 2024.
Αυτά τα στοιχεία καταδεικνύουν μια δυναμική και ανταγωνιστική αγορά, όπου οι μεταβολές των μεριδίων αποτυπώνουν την προσαρμοστικότητα και τις στρατηγικές επιλογές των εταιρειών σε έναν απαιτητικό κλάδο.
Η αγορά φέτας στην Ελλάδα, όπως χαρτογραφήθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρουσιάζει χαμηλή συγκέντρωση, με 13 κύριους προμηθευτές να κατέχουν το 70% των συνολικών πωλήσεων.
Οι υπόλοιποι 135 μικρότεροι προμηθευτές ελέγχουν το 30%, γεγονός που υποδηλώνει ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός παραγωγών που συνεισφέρουν στην προμήθεια φέτας στα σούπερ μάρκετ.
Η χαμηλή συγκέντρωση της αγοράς σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για μικρότερους παραγωγούς να διεκδικήσουν μερίδια και να ανταγωνιστούν τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, κάτι που ενισχύει τον ανταγωνισμό και την ποικιλία προϊόντων διαθέσιμων στους καταναλωτές.
Και καθώς το γράφουμε αυτό, στο δικό μας το κεφάλι στήνεται κάποιο ρινγκ, όπου μπαίνουν φέτες και τις παίζουν και κερδίζει αυτή η μία γιατί έχει καλύτερο κροσέ ή φανταζόμαστε αυτή τη φέτα να περπατάει στο GNTM και να παίζει το “You Wanna Be On Top”. Κι αφού μπήκαμε σε αυτό το τριπάκι, ας πάμε και πιο χαμηλά, με την κλασική κομματάρα.
*Photo credit: Shutterstock